Jun 10, 2011

Tuntutan Menutup Aurat

Tersenarai antara dosa utama yang sangat diperjuangkan oleh syaitan ialah aurat selain zina, mengandung anak luar nikah, membunuh dan pelbagai lagi. Ini kerana dengan terbukanya aurat bermulalah cabang-cabang dosa-dosa yang lain.

Maksud Firman Allah SWT:
"Setelah itu maka syaitan membisikkan (hasutan) kepada mereka berdua supaya (dapatlah) ia menampakkan kepada mereka akan aurat mereka yang (sekian lama) tertutup daripada (pandangan) mereka, sambil ia berkata: 'Tidaklah Tuhan kamu melarang kamu daripada(menghampiri) pokok ini melainkan (kerana Ia tidak suka) kamu berdua menjadi malaikat atau menjadi dari orang-orang yang kekal (selama-lamanya di dalam Syurga)." Al-A'raf:20

Tujuan utama diwajibkan umat Islam lelaki mahupun perempuan menutup aurat ialah:


1.Perbezaan dengan binatang
 -Penutupan aurat ditujukan kepada seluruh anak Adam iaitu manusia.Maka sesiapa yang berpaling dari arahan ini, secara tidak langsung menjatuhkan tahapnya selari dengan binatang yang tiada cukup kemampuan dan akal bagi melaksanakan arahan ini.

2.Agar kaum wanita tidak disakiti
"Sebahagian perempuan Jahiliah apabila keluar rumah, mereka suka menampakkan sebahagian kecantikan misalnya dada,leher dan rambut sehingga mereka ini diganggu oleh laki-laki fasik(jahat) dan yang suka berzina. Kemudian turunlah ayat yang memerintahkan perempuan Islam untuk melabuhkan jilbabnya itu sehingga semua bahagian-bahagian tubuhnya yang boleh membawa fitnah itu tidak kelihatan. Dengan demikian secara zahirnya pula mereka itu akan dikenali sebagai wanita yang terpelihara ('afifah) serta tidak mudah diganggu oleh orang-orang yang suka kejahatan atau orang-orang munafik." (Syeikh Dr Yusof Al-Qaradhawi)

3.Tanda atau seperti uniform kepada penganut agama Islam
Sebagai syiar diri sebagai penganut agama Islam. Firman Allah ertinya "...Demikianlah ajaran Allah; dan sesiapa yang menghormati syiar-syiar agama Allah, maka termasuklah dia orang yang bertakwa." (Al-Hajj:32)

4.Tanda profesionalisme dalam sistem pemakaian Islam

5.Sebagai ujian bagi manusia untuk melihat tahap ketaatan mereka kepada Allah swt.

p/s:Menjaga aurat bukanlah sesuatu yang mudah namun kita sebagai hambaNya perlu sentiasa cuba untuk meningkatkan diri dalam mencari kebahagiaan di jalanNya.Teringat semasa ingin berhijrah menukar jilbab,memang berat..namun atas dorongan sahabat-sahabat alhamdulillah..kini mengharapkan istiqamah yang berterusan. Pemakaian kita kadang kala menjadi perisai pada diri kita sendiri. Didiklah diri untuk berubah sedikit-sedikit kerana perubahan yang drastik yang tidak kekal adalah lebih rugi daripada perubahan kecil  yang baik tetapi berkekalan  "sehari selembar benang pastikan menjadi sehelai kain jua". :)Semoga kita semua di bawah rahmat dariNya. InsyaAllah.

Mendidik bukan mengherdik

Kan comel macam nie? :)


No comments: