Mar 16, 2011

Sedarlah Kamu Seorang Guru

Khas untuk semua sahabat yang bakal menjalani praktikum pertama, pelatih semester 5 seluruh IPG Malaysia..pasti semuanya sedang berdebar-debar untuk berpraktikumkan?begitu juga dengan saya.Apa-apa pun marilah kita sama-sama berdoa agar dipermudahkan urusan kita sebulan ini, semoga mendapat pensyarah pembimbing dan guru pembimbing yang benar-benar boleh membimbing kita menjadi seorang guru. Inilah permulaan kita, maka gunakanlah dengan sebaik-baiknya untuk menimba ilmu dan pengalaman yang berharga.InsyaAllah..

Ini kisah baruku, daku pelajar yang tidak pernah tinggal di rumah sewa.Sejak mula daku mendaftar di Maktab Perguruan Ipoh yang kini telah bertukar nama atau dinaik taraf menjadi IPG Kampus Ipoh daku menetap di asrama atau Kolej Kediaman namun untuk memudahkan perjalananku ke sekolah tempat praktikumku daku memilih untuk menetap di rumah sewa bersama sahabat atau partner praktikum ku. Memandangkan perjalanan ke sekolah mengambil masa 40 minit dan memandangkan risiko andai terlewat sangat tinggi.

Gementar juga hati tapi harap semuanya dipermudahkan.Oleh kerana praktikum mengambil masa sebulan, ibu dan ayah ku telah memberikan kata putus agar daku menetap atau menyewa bilik di salah sebuah rumah saudara-maraku. Ikutkan hati ingin menyewa rumah yang tidak berpenghuni, namun sebagai seorang anak perlulah ikuti nasihat ibu bapa kerana yang penting redha mereka. :) (sayang mama,abah..tetiba je).Tidak pernah pun ku kenal sebelum ini saudara maraku itu, memang ada hikmahnya dapat mengeratkan tali silaturahim antara keluarga.InsyaAllah pada hari ahad ini kami akan check in di rumah tersebut.

Kalau tidak silap, Kak Haiza tuan rumah yang merangkap saudaraku ini ada seorang anak yang berusia 2 tahun.Alhamdulillah,dapat juga nanti daku melepaskan rindu pada kanak-kanak.Habislah pipinya akan ku cubit-cubit.hehe Teruja juga bila tahu ada kanak-kanak kecil,sekurang-kurangnya dapat juga hilangkan kerungsingan nanti dengan telatah bayi yang semestinya comel (tak pernah jumpa pun lagi)..

Di rumah pada cuti ini, di samping menyiapkan tugasan yang susah iaitu sintaksis sempat juga bersama sahabat lama mengumpul bahan-bahan untuk ke praktikum.Alhamdulillah,dapat juga berkongsi cerita dan ilmu.Pertanyaan sahabatku..”ija bila nak daftar masuk usrah baru tu?” Allah,sukar betul ingin membuat keputusan,fikirkan naqibah..fikirkan masa dan komitmen diri..InsyaAllah pasti akan mendaftar nanti.amin Terima kasih sahabat kerana sering mengingatkan diri ini. Sejak dulu lagi memang tidak pernah jemu melayan diri ini yang banyak kekurangan diri.

Setelah usia mencecah 22 tahun ini tidak larilah dari bersembang dan tersembang tentang  perkahwinan.Rata-rata para sahabat telah pun punyai pasangan hati masing-masing.Ada juga yang baru sahaja melangsungkan pertunangan mereka pada hari Sabtu yang lepas,tahniah Pali dan Wanie semoga kekal selama-lamanya.Cepat-cepatlah nak makan nasi minyak pula ni.Selepas ini ramailah pula yang akan mengikuti langkah mereka. Tidak lupa juga kepada kakak Wanie (roomate kesayanganku) yang baru mendapat berita gembira iaitu bakal menjadi ibu tidak lama lagi.Semoga 9 bulan yang bakal dilalui oleh kakaknya dpat ditempuhi dengan baik dan mendapat baby yang comel dan sihat. Tapi..daku bila lagi?Ramai yang telah bertanya..tapi sama sahaja jawapanku InsyaAllah tunggulah kad undangan (pepandai je cakap..calon pun tiada lagi)..;) Gembira melihat sahabat-sahabat bahagia dengan kehidupan masing-masing. Cukuplah buat masa ini menumpang bahagia sahabat-sahabat.hihi


*p/s:sabar jela..hihi

No comments: