Dec 18, 2010

Jauh Perjalanan Menggugurkan Keperitan..

Hari itu daku tekad,pergi jauh membawa diri.Bukan kerana daku tidak suka bersama keluarga tapi kali ini daku pergi untuk menenangkan hati, membawa jiwa dan jasad ke sebuah negeri.Berdebar-debar juga daku membuat keputusan untuk mengikuti kakak senior ku ke Pahang.Jauh bagi ku kerana daku tidak biasa pergi sendirian tanpa ditemani keluarga tercinta.Ku tekadkan azam ku minta kebenaran dari ibu dan ayah ku.Ternyata cukup sukar untuk mendapat kebenaran untuk pergi tambahan pula menaiki bas ke sana pastinya ibu dan ayah ku tidak yakin dengan anaknya yang memang tidak biasa menaiki bas. Mana tidaknya, selama lima tahun daku bersekolah di sekolah berasrama, hanya beberapa kali sahaja daku berpeluang menaiki bas selebihnya ibu dan ayahku akan menjemputku dan menghantarku. Entah ingin dikatakan manjakah aku?Bukanlah..cuma ibu dan ayahku risau akan keselamatanku. Tapi kadang-kadang daku cuba juga untuk melepaskan diri kerana daku meminati aktiviti luar seperti camping dan pelbagai lagi. Tapi sebagai anak daku akur,dan daku faham mereka akan menjagaku sebaik mungkin selagi tanggungjawab ini masih belum bertukar tangan kepada seorang insan bergelar suami.Entah siapalah dia nanti suamiku??Jadi daku perlu jadi anak yang memahami dan bertolak ansur kepada kedua ibu dan ayahku yang amat aku cintai..

Bercerita tentang pemergian ku ke Pahang,perjalanan malam itu sangat jauh bagiku..mulut ku tak henti-henti membaca doa dan berzikir, maklumlah tidak biasa.Kelakar pun ada, daku seboleh-bolehnya mahu memejamkan mata kerana setiap kali daku membuka mata,jantung ku bagai bergerak sama laju..wah,laju sungguh driver bas nie bawa bus.Perjalanan pada pukul 11 malam mengambil masa agak lama tepat jam 4 pagi kami tiba di Temerloh,Pahang.Bersyukur daku dan terjerit kegembiraan daku apabila sampai juga di Pahang.Ayat yang mula-mula terpancul dari bibirku ialah "Wah...akak kita dah sampai Pahang...xpercaya!akhirnya sampai juga di Pahang!Oh..PAHANG!!".Akak seniorku ini hanya tersenyum dan menggelengkan kepala,entah apa lah yang difikir oleh akak seniorku ini tentangku..hihi..biar jela..
Sepanjang perjalanan ku di dalam bas dari Ipoh - Temerloh,berjurai-jurai juga air mata ku jatuh terutama bila melewati jalan-jalan lebuhraya di sekitar Kuala Lumpur. Teringat juga kenangan-kenangan semasa 'dia' menemui keluargaku di salah sebuah perhentian di sana.
Kami dijemput oleh Kak Fizan,senior ku lagi.Kami akan bermalam dan berjalan bersama-sama dengan keluarganya. Buat kali pertamanya aku merasa minum air teh yang ada tiga layer,entah apa nama menunya pun daku tidak tahu..Tapi sedappp...hihi

Pabila sampai di rumah Kak Fizan jam telah menunjukkan hampir 5.30pagi maka kami mengambil keputuan untuk terus berjaya sehingga jam 10pagi kerana kami akan bertolak ke Gambang Waterpark.Walaupun daku agak malu dengan keluarganya namun nasib baiklah seluruh ahli keluarga Kak Fizan sangat sporting, jadi tidak jadi masalahlah untuk daku berkomunikasi.Memang daku habiskan suaraku untuk menjerit sekuat-kuat hati, bergembira untuk melupakan segala kesedihan.Alhamdulillah..pulih juga hatiku ini.
Selepas itu, kami dijemput makan tengah hari di rumah sahabat kami.Cukup sedap juadah yang disajikan,niatku untuk mengurangkan makan telah hilang sepanjang berada di sana bukan tidak cukup makan tetapi terpaksa makan kerana perut asyik dipenuhi dengan juadah makanan sahaja.Alhamdulillah rezeki dari Allah. Selebihnya kami bergambar di sekitar Bera.Permandangan di sungai Pahang juga cantik dan menarik cukup menenangkan jiwa. Perjalanan di Pahang tidak dapat diisi dengan terlalu padat aktiviti kerana masa yang diambil untuk ke sesebuah tempat perlancongan mengambil masa yang lama kerana jarak perjalanan yang jauh.walaupun terasa sekejap sahaja masa di sana namun sudah cukup untuk memberi banyak pengalaman yang bemakna dan cukup manis.Terima kasih kepada semua.

Namun ada hikmah juga daku ke sana kerana semasa perjalanan pulang dari Pahang-Ipoh tiada lagi air mata yang berguguran daku tahu,daku makin kuat untuk hadapi semua ini.Terima kasih Ya Allah..Jadikanlah daku insan yang sentiasa mensyukuri Qada' dan Qadar yang telah Engkau catatkan untuk ku..Ampuni dosa ku Ya Allah..seandainya daku tidak redha,tolonglah bawaku kepangkal jalan..
Kemudian,sekembalinya dari Pahang daku berjalan-jalan pula  di sekitar Taiping melihat permandangan yang cantik di sekitar Taman Tasik Taiping. Sempat juga daku menaiki swan bersama Kak Filla terima kasih ye kerana sudi menemani daku.

~tak ada gambar nak di share semua nya kat diorg~

No comments: