Dec 28, 2010

CINTA??

Setelah membaca sebuah buku, tangan ini rasakan bagai memanggil-manggil untuk menulis tentang cinta.Apa yang aku tahu tentang cinta?entah..aku sendiri pun belum merasai apakah kehebatan 'CINTA' yang merupakan fitrah Allah berikan kepada insan yang bergelar manusia..tetapi sekadar perkongsian bersama.

"Cinta adalah indah jika anda memberi peluang untuk diri anda dicintai dan anda pula diberi pilihan untuk mencintai seseorang." - Eddy Rosyadie



Kehebatan Cinta adalah perasaan kasih sayang, pengorbanan masa dan tenaga, keikhlasan dan kejujuran serta senyuman si dia di kala hati sedang gundah gulana.
Kekal Bahagia di Dalam Cinta ialah sentiasa ada perasaan kasih ke atas ciri-ciri yang kita cari, berterusan melaksanakan aktiviti untuk menanam rasa kasih dan sentiasa rindu dan berkasih-sayang.
Sejati Dalam Cinta ialah aktiviti kasih mengasihi itu berterusan dan jujur, tiada sedetik perasaan untuk berundur di dalam cinta serta perasaan mengasihi dan dikasihi itu jelas nampak dan dizahirkan dengan perlakuan yang sesuai.

Namun Cinta yang utama ialah Cinta kepada Yang Maha Kuasa itulah cinta yang agung kerana kita menaruh kasih dan sayang kepada pencipta kita yang sudi memberikan kita kehidupan dan kita inginkan dikasihi oleh-Nya agar mendapat keberkatan dan memperoleh kehidupan yang sejahtera sentiasa.

Cinta merupakan lumrah alam yang diwujudkan oleh Allah dalam hati setiap insan seperti mana Allah jadikan Hawa kepada Adam untuk saling cinta-mencintai. Cinta adalah sebentuk rasa atau perasaan dan rasa itu akan berbeza mengikut pandangan mata dan hati serta fikiran. Selain itu, cinta dikatakan berbeza mengikut situasi dan kehendak nafsu. Oleh itu, cinta yang bertanggungjawab ialah cinta yang menjaga keluhuran kejujuran dan kemuliaan iaitu tidak mempermainkan cinta dengan seseorang menyebabkan cinta itu tidak bernilai.
Untuk mendapatkan Cinta, perlulah Bercinta dan memberi peluang kepada orang untuk Mencintai diri anda. Cinta yang baik tentunya cinta yang mempunyai dua hala secara beri dan terima (give and take). Tetapi untu mencari seseorang supaya anda boleh mencintai dirinya dan dia boleh mencintai diri anda adalah sukar.

Oleh itu, carilah cinta dengan mencari ciri-ciri yang anda mahukan, tetapi bertanggungjawab di dalam perihal cinta di atas nama kejujuran di dalam menjaga kehormatan dan kesopanan antara manusia serta bertanggungjawab untuk mencapai kemuliaan di dalam erti cinta, iaitu cinta itu dibina atas dasar kasih sayang bukannya mengambil kesempatan dan tentunya cinta kepada manusia tidak boleh melebihi daripada cinta kita kepada Yang Maha Kuasa.

Tuntasnya, dalam setiap perbuatan kita perlulah kembali kepada Pencipta yang Agung, berusaha dan tawakal kepadaNya.

"Wanita-wanita yang keji adalah untuk laki-laki yang keji dan laki-laki yang keji adalah untuk wanita-wanita yang keji (pula), dan wanita-wanita yang baik adalah untuk laki-laki yang baik dan laki-laki yang baik adalah untuk wanita-wanita yang baik (pula)." An-Nur 26





No comments: