Dec 2, 2011

Semanis Kurma

Sebelum bertolak ke kampung petang ni,nak mencoret menconteng-conteng sedikit. Tengok-tengok apa yang patut. Hari ini nak cerita tentang "mama dan abah" insan yang amat daku cintai. Pagi-pagi lagi mereka sudah sibuk memotong daging dan menyediakan bahan-bahan untuk memasak daging masak hitam. Masakan ini merupakan masakan orang Perak. Bagi memastikan masakan ini sedap dan terasa aromanya pemilihan rempah masak hitam yang berkualiti perlulah dilakukan.Kena pastikan cap orang kampung maknanya yang dibuat oleh orang-orang yang telah mahir.

Bukan nak bercerita tentang masak hitam tetapi tentang mama dengan abah.Mereka saling bantu-membantu di dapur. Abah sangat ringan tulang membantu mama di dapur maklumlah sama-sama bekerja maka penatnya turut sama merasa.Anak-anak pun ramai dahla semuanya kuat-kuat makan, masakan mama dan abah lah yang terbaik, restoren mana-mana pun tidak dapat tanding.

Kalau tidak percaya datanglah rumah rasa masakan mama dan abah.(ewah lebih-lebih pula) Mungkin inilah salah satu resepi untuk kekal harmoni dalam rumah tangga. Tipulah kalau tidak pernah bergaduh tapi biasalah gaduh-gaduh sayang.Sedangkan lidah lagi tergigit ini pula suami isteri?(bak kata P.Ramlee) ^_^

Macam mana agaknya penerimaan orang lelaki sekarang untuk membantu isteri di dapur?Bolehkah?Dahulunya, suami bekerja tetapi si isteri menjadi suri rumah sepanjang masa. Kini rata-rata pasangan bekerja dan tanggungjawab di rumah masih terletak pada bahu seorang isteri. Mana nak menjaga anak,memasak,basuh baju,basuh pinggan, kemas rumah itulah kehebatan seorang perempuan tetapi untuk memastikan sebuah rumah tangga yang harmoni suami isteri perlulah saling bantu membantu. Ringankan mana yang berat kalau berat sama-sama merasa.Fikir-fikrikanlah wahai kaum Adam. Kalaulah si Adam yang menjadi jantung hati si Hawa seorang yang ringan tulang pasti mendapat markah bonus dan akan disayangi oleh si Hawa. ^^,

Macam mama dan abah, abah tidak segan silu membantu mama di dapur, membansuh pinggan, menyidai kain.haaa...kan manis tu? "Semanis Kurma" Semoga rumah tangga yang mereka layari diberkati hingga ke syurga..amin "sayang mama abah"

No comments: