May 29, 2011

Teater..Adakah Hanya Sekadar Menonton?

Teater Kembang Cempaka Sari merupakan sebuah teater bangsawan yang diadaptasi daripada salah satu sejarah negeri Perak pada satu masa dahulu. Berkisarkan pasaknya ilmu ketuhanan dan keislaman kisah ini digarapkan penuh indah.Bait-bait ayat dialog yang tersusun dan dilafaz penuh keaslian.Terpegun juga mendengar dialog yang pastinya sukar untuk dihafal dan apatah pula ingin dilafaskan oleh para pelakon.Memang hebat penulis skripnya digandingkan pula dengan pelakon-pelakon teater yang memang berbakat besar. 

Dunia teater bagaikan sudah semakin jauh diri diriku namun tidak dapat dinafikan hasrat hati dan keinginan untuk mendalaminya sangat tinggi.Sungguh indah teater Melayu, memang pusaka dan patut disanjung tinggi.

Semasa teater sedang dipentaskan setiap kali usai babak, penonton dihiburkan dengan dendangan lagu-lagu lama atau lagu asli tradisional oleh para penyanyi yang cukup berbakat.Meremang mendengar gemersik suara mereka..Subhanallah..sungguh syahdu dan merdu..Berbangga juga dengan seorang orang muda yang pandai menyanyikan lagu asli, lihat orangnya biasa-biasa..Bila mula buka mulut menyanyi suara aduhai...sungguh beruntung kerana diberi pendedahan tentang persembahan-persembahan ini.

Walaupun diri ini tidaklah hebat untuk berada di pentas namun harapan hati agar dengan menjadi pemerhati dapatlah kiranya menambahkan ilmu dan pengetahuan tentang bidang teater ini. Teater bangsawan bukan teater yang mudah untuk dilakonkan.Tahniah para pelakon..anda memang hebat.Alunan lagu iringan oleh pemuzik "live" tadi sangat menghiburkan..Tahniah juga buat pengarah teater yang dapat berimaginasi melahirkan teater ini.Akal yang Allah kurniakan sungguh hebatkan..




Tidak lupa juga, ucapan ribuan terima kasih ayahanda Rashidi dan bonda Alyzawati atas layanan yang cukup baik tadi.Masa-masa yang sekejap cuma dirasakan cukup berharga..Sayang kalian..Maaf tidak sempat menjamah juadah hari sudah lewat benar maka perlu segera pulang ke asrama takut andai tidur di luar pagar..^_^

*p/s:hargai budaya bangsa...(moh kita pakat cari ilmu dan pengalaman)

2 comments:

Musz said...

gambar2 teater ada di sini.. http://www.facebook.com/media/set/?set=a.1987668604340.115178.1022069024&notif_t=like

Izz Zayani said...

xdapat pun nak buka..